Fӑrӑ avertismente, ne-am trezit de la o zi la alta ȋntr-o realitate ȋn care a trebuit sӑ ȋnvӑţӑm sӑ coordonӑm echipe de la distanţӑ. Manualul aferent se scrie contemporan, puţini dintre noi mai facuserӑ aşa ceva pânӑ acum. Din experienţa de coordonare a echipelor din trei ţӑri diferite simultan, aş spune cӑ putem face asta ţinând cont de patru factori importanţi: structurӑ, rezultate, componenta umanӑ şi mai ales noi ȋnşine.
Tot ce spuneam altӑdata ȋn trecere pe hol, acum e nevoie sӑ ne notӑm, sӑ ne amintim şi sӑ comunicӑm ȋn scris. Ajutӑ sӑ ne structurӑm, sӑ ne organizӑm, sa ne facem liste de prioritӑţi şi sӑ le comunicӑm echipei. Sӑ ne stabilim o discuţie zilnicӑ cu ei, sӑ ne ȋncepem ziua de lucru cu acest apel video. Sӑ avem o agendӑ a lucrurilor de fӑcut şi sӑ stabilim cine face şi pânӑ când. Sӑ ne comunicӑm clar aşteptӑrile şi sӑ ne asigurӑm cӑ au fost inţelese şi acceptate.
Pentru a ne ȋndeplini obiectivele, este esenţial sӑ pӑstrӑm atenţia pe rezultate, pe acţiuni şi progresul lor şi sӑ ajustam permanent paşii astfel incât sӑ reuşim ce ne-am propus. Sӑ urmӑrim eventualele semnale de alarmӑ pentru a le vedea cat mai devreme şi a avea timp sӑ luӑm mӑsuri corective. Sӑ dӑm şi sӑ cerem feedback echipei despre ce avem de fӑcut şi cum facem astfel ȋncât lucrurile sӑ se desfӑşoare aşa cum ne dorim, dar mai ales cu rezultatele aşteptate.
Nu uitaţi cӑ rezultatele conteazӑ mai mult decât pontajul şi cӑ fiecare dintre ei are propriul interval ȋn care este productiv, ȋn funcţie de bioritm şi de constrângerile personale. Veţi obţine o productivitate şi un nivel de implicare mai ridicat dacӑ veţi pune accentul pe livrabile ȋn loc sa ȋi urmӑriţi micro-managing timpul petrecut online.
Dincolo de agende şi şedinţe virtuale şi obiective şi planuri sӑ ne amintim permanent cӑ stau oameni. Oameni care s-au lovit şi ei de o pleiadӑ de obstacole noi, cum ar fi sӑ trebuiascӑ sӑ ȋmpartӑ laptopul şi spaţiul de lucru cu copilul, sau sӑ gӑteascӑ ȋn fiecare zi la prânz. Oameni care se vor uita la noi pentru a primi asigurӑri cu privire la viitor, ȋncurajӑri şi strângeri de mâini, fie ele şi virtuale.
Ȋnainte de a ȋntreba echipa când vӑ trimite raportul, ȋntrebaţi-i cum sunt azi, cum se simt, cum sunt copiii. Starea de bine a fiecӑruia conteazӑ mai mult ca oricând şi a fost cel puţin la fel de zguduitӑ ca şi a voastrӑ, dacӑ nu chiar mai mult. Echipa are nevoie sӑ simtӑ cӑ ȋi sunteţi aproape şi sӑ compenseze virtual absenţa consultӑrilor informale, interacţiunilor preţioase pentru când au o idee, o preocupare sau o ȋintrebare. Acoperiţi zona aceasta cu deschidere, cu comunicare permanentӑ, cu grijӑ pentru ei şi poate chiar şi cu o bere online la sfârşitul sӑptӑmânii de lucru, discuţiile informale din lift, de la ţigarӑ sau din pauza de prânz.
Și nu uitaţi cӑ pentru a coordona, pentru a fi un model pentru ceilalţi şi a le putea oferi direcţie, trebuie sӑ aveţi ȋn primul rând grijӑ de voi. Cӑutaţi activ lucrurile şi oamenii care vӑ ȋncarcӑ, vӑ energizeazӑ şi vӑ readuc zâmbetul. Nu desconsideraţi puterea de motivare a faptelor bune: opriţi-vӑ şi ȋntrebaţi-vӑ cum puteţi ajuta pe cineva. Dacӑ sunteţi manager din zona de resurse umane, vӑ puteţi oferi sӑ consiliaţi pe cineva care ȋşi cautӑ de lucru sӑ ȋşi ȋmbunӑtӑţeascӑ CV-ul sau sӑ exerseze un interviu. Dacӑ nu, puteţi recomanda oameni sau vӑ puteţi folosi reţeaua de cunoştinţe pentru a maximiza expunerea candidatului respectiv ȋn piaţӑ. Veţi vedea cӑ bucuria de a fi fost de ajutor vӑ motiveazӑ, vӑ energizeazӑ, energie pe care o veţi transmite echipelor voastre.